Čt. Říj 30th, 2025
Zdroj náhledové fotografie je freepik.com



Vždycky jsem věřila, že některé dny začínají jiným světlem. Jako by se slunce bálo dotknout se kůže, a tak jen tiše stojí kousek za oknem. Ten den na nábřeží byl přesně takový. Stiskla jsem v kapse dopis, který jsem nikdy neměla poslat, a udělala jsem krok k řece, co zněla jako dech města. Byla jsem tam sama – aspoň jsem si to myslela. Až do chvíle, než se vedle mě zastavil někdo, koho jsem znala jen z drobných, nesmělých náhod.

Už ani nevím, kdy přesně jsem si zvykla umisťovat ticho mezi věty. Zpočátku to byla obrana — po tobě zůstaly mezery, které se nedaly zaplnit. Naučila jsem se s nimi žít jako s jizvami, které se neschovávají, ale nenutí nikoho, aby se jich dotýkal. Přestala jsem přepisovat minulost, protože jsem pochopila, že některé konce nelze upravit, jen ztišit.

Stála jsem u vody a četla si nahlas cizí slova z plakátu na lampě: „Ztráty a nálezy. Všechno, co se vrátí, je možná hledanější, než si myslíte.“ Usmála jsem se. Vždycky mě uklidňovalo, že i věci mají své cesty zpět. Lidé taky, snad. Jen srdce si občas plete mapu.

Když se vedle mě zastavil, napadlo mě, jak je zvláštní, že se někteří lidé vracejí, aniž by kdy odešli. Míval ve zvyku chodit rychle, ale tentokrát se zastavil těsně na hraně mého světa, jako by se bál, že kdyby udělal krok navíc, prolomí křehkou zvukotěsnost kolem mě.

„Můžu?“ zeptal se a ukázal na prostor vedle. Přikývla jsem. Nemusela jsem ho vítat, už tu dávno byl — v těch malých okamžicích, kdy se naše cesty míjely v knihovně, v kavárně, ve frontě na tramvaj, v pozdravech, které zněly jako písmena padající do sněhu.

Zdroj náhledové fotografie je freepik.com

„Píšeš?“ zeptal se, když jsem si upravila složený papír v kapse kabátu.

„Spíš odkládám slova, na která ještě nejsem připravená,“ odpověděla jsem.

Usmál se tak, jak se usmívají ti, kdo vědí, že zranitelnost není slabost, ale barva. „Chápu,“ řekl. „Já odkládám odvahu. Občas.“

Měl ruce schované v kapsách, jako by věděl, že ruce dovedou prozradit víc než oči. V záhybu jeho dlaní, když náhodou vykoukly, jsem zahlédla spěch i nejistotu, důvěru i opatrnost. Nejasné souhvězdí toho, co se neříká nahlas.

„Jak se jmenuješ?“ zeptal se nakonec.

„Ema,“ řekla jsem. A jeho jméno už jsem dávno znala. Ne proto, že bych o něm něco zjišťovala; spíš se přichytávalo na věci kolem něj — na knihu o březnových bouřích, kterou si vypůjčoval, na šálek čaje po páté odpoledne, na černé rukavice, které si nikdy neodkládal.

„Já jsem Adam,“ řekl tiše. To jméno ke mně dolehlo, jako by bylo zvláštním způsobem kompatibilní s mým mlčením.

Dýchali jsme do řeky. Připadalo mi, že mluvit by bylo hlučnější než jen stát vedle sebe. A přesto se ve mně otevírala okna, která jsem možná nikdy nezavřela. Ten dopis ve mně pálil; patřil tobě, někomu, kdo už neměl kam odpovědět. Strčila jsem ho níž do kapsy, jako by se tím dal odsunout i ten dávný příběh o tom, jak se láska umí rozběhnout a pak najednou zapomenout, kam běží.

„Vypadáš, že něco budeš chtít pustit,“ řekl Adam. Neptal se, konstatoval jemně, bez nároku na tajemství.

„Ano,“ přiznala jsem. „A nevím jak. Mám pocit, že když to pustím, ztratím i to, co mě drží pohromadě.“

„Možná,“ řekl, „to, co tě drží, je právě to, že to nosíš. A proto to tak bolí.“

Kývla jsem. Někdy stačí, aby ti někdo opakoval slova, která už dávno znáš, jiným hlasem. Přesunula jsem prsty, přejela jsem po okraji papíru a okamžik jsem věděla přesně, co udělám. Vytáhla jsem dopis a položila ho na zábradlí. Vítr se zachichotal, jako by posílal do světa ještě jeden nevyslaný vzkaz.

„Můžu?“ zeptal se Adam, sáhl po svém sešitu a vytrhl z něj stránku. „Napiš ještě jeden. Ten, který není o odchodu, ale o návratu. Ne k němu — k sobě.“

Podívala jsem se na něj a přikývla. „A co když už jsem cestou zpátky?“

Usmál se tím klidným úsměvem, ve kterém je domov. „Tak to jen zaznamenej.“

Posadili jsme se na studenou lavičku. Psaní mi zpočátku šlo těžko; slova se zdráhala, jako by si chtěla vyjednat nová pravidla. Ale Adam nic nepopoháněl. Byl to ten druh společnosti, která nenechá rozpadnout ticho. Jen občas řekl: „Je to dobré,“ a já jsem věděla, že tím nemyslí kvalitu vět, ale statečnost, že se rodí.

Začala jsem psát dopis sobě, ačkoliv se zdál být adresovaný všem mým minulým verzím, co mě vedly za ruku. „Emo, promiň, že jsem na tebe byla přísná, když jsi neuměla nechat odejít to, co nechtělo zůstat,“ začala jsem. „Děkuju, že jsi i přes praskliny zůstala celá. Děkuju, že dáváš šanci i dni, který začíná bez světla. Možná jsi dnes u řeky nesama — možná jsi konečně se sebou.“

Zdroj náhledové fotografie je freepik.com

Když jsem skončila, cítila jsem, že v hrudi něco povolilo. Ne vděčnost někomu z venku, ale tichý návrat domů. Podívala jsem se na Adama — měl oči přivřené a dýchal klidně, jako by si sám připomínal, že některé dary se neberou do kapes.

„Můžu něco?“ zeptal se. „Až to budeš chtít, pojďme se setkat ještě jednou. Bez záminky. Jen tak. V knihovně u oken. Zítra nebo kdykoliv, až to bude z tvého důvodu.“

„Zítra,“ řekla jsem dřív, než mě napadla opatrnost. Věděla jsem, že se k němu nepřivazuju slibem, ale vlastním rozhodnutím. To je rozdíl, který mě předtím bolel — nepoznala jsem ho. Až teď.

Zvedli jsme se, ale oba jsme zůstali kousek od sebe. To bezpečné místo mezi dvěma lidmi, kteří se ještě nenaučili vyslovovat svou přítomnost, je úzké. Nechtěla jsem ho přeběhnout. Stačilo mi vědět, že existuje.

Když odešel, šla jsem domů pěšky. V posteli jsem otevřela okno, pustila do pokoje noční hlasy města a schovala dopis sobě do krabičky, kde jsem dřív měla tvé vzkazy. Nedělím už minulost a budoucnost na poražené a vítězné. Dělím je na pravdivé a nepravdivé. A pravdivé je, že jsem tady.

Zítra přišlo jako slíbené. Knihovna voněla papírem a deštěm; za okny se město znovu snažilo vymyslet světlo. Seděla jsem u okna, ruce pevně na hrnku s čajem, a přitom volně, bez potřeby cokoli dokazovat. Když přišel, bylo to bez výstrahy — jako písmeno, které přesně ví, kam v řádku patří.

„Ahoj,“ řekl, a já jsem si uvědomila, že některá slova jsou domov.

Povídali jsme si o knihách, o řekách, které si pamatují jména, o ztrátách, co nás donutily najít schodiště k sobě. Adam mluvil opatrně, ale nechtěl nic obcházet. V centru jeho vět bylo respektující ticho, které dávalo význam tomu, co říkám já.

„Víš,“ řekla jsem po chvíli, „dlouho jsem měla pocit, že když přiznám, že jsem byla opuštěná, dám tím světu nástroj, jak mě znovu zlomit.“

„A teď?“ zeptal se.

„Teď mám pocit, že když přiznám pravdu, vezmu světu důvod, aby mě zlomil.“

Přikývl. Pochopení je někdy hlasitější než soucit. Podal mi sešit. „Zkusíme hru,“ navrhl. „Napíšu první větu a ty ji dopíšeš. A pak ty první větu a já ji dopíšu.“

„Dohoda,“ usmála jsem se.

Napsal: „Jednou jsem našel něco, co jsem nehledal, a bál jsem se, že to ztratím, když tomu dám jméno.“

Dopsala jsem: „A pak jsi pochopil, že jméno není pouto, ale most, po kterém se to může vrátit, kdyby někdy zabloudilo.“

Smál se potichu, spokojeně. „Na řadě jsi ty,“ pobídl mě.

Napsala jsem: „Milá Em(o), až budeš mít strach, podívej se na své ruce: už tě dovedly tak daleko.“

Dopsal: „A když nebudeš vědět, co s nimi, polož je do klína a počkej. Některé dary přijdou, když se jim přestane stavět do cesty.“

Byl to zvláštní tanec — bez hudby, a přesto rytmický. Ve výměně vět se mezi námi rodilo něco, co nepotřebovalo slib, plán ani definici. Jen přítomnost a ochota unést křehkost.

Když jsme knihovnu opouštěli, zastavil se. „Můžu tě vyprovodit?“ zeptal se.

„Můžeš,“ řekla jsem. A uvnitř jsem dodala: „Ale sama sebe už vyprovodím.“ Byla v tom lehkost, která mi dřív chyběla — ne proto, že bys byl méně důležitý, ale proto, že já jsem si přestala být cizí.

Na nábřeží foukal vítr, co si nosil kapsy plné světla od lamp. „Pamatuješ na ten dopis?“ zeptal se.

„Ano,“ přikývla jsem.

„A napsala bys ještě někdy nějaký?“

Zamyslela jsem se. „Ano. Ale ne abych někoho prosila, ať se vrátí. Napsala bych ho sobě — abych se neztratila, když zase přijde tma.“

„To je dobrý důvod psát,“ řekl Adam.

Šli jsme podél vody mlčky. V tichu někdy roste důvěra rychleji než ve slovech. Najednou jsem si uvědomila, že pocit opuštěnosti, ten starý známý, se dnes neobjevil. Možná proto, že jsem nebyla sama sobě protivníkem. Možná proto, že když se člověk naučí dívat se na své jizvy bez odporu, přestanou volat bouře.

Zastavili jsme se, když voda zněla měkčeji. Adam ke mně natáhl ruku — ne proto, aby mě dovedl, ale protože už jsme šli stejným směrem. Vzala jsem ji. Byl to tichý souhlas, ne závazek. To je nejjemnější podoba začátku.

Doma jsem pak otevřela krabičku s dopisy. Vzala jsem ten pro sebe a přidala ho nahoru. Není to trofej, je to mapa. Na první stranu jsem dopsala: „Až se zase ztratíš, vrať se sem. Vždycky tu budeš najitelná.“

A pak jsem nenapsala jeden vzkaz. Místo slov jsem přivřela oči a představila si tu zítřejší knihovnu, zítra po páté, a věděla jsem, že moje srdce už nečeká na něčí svolení, aby dýchalo klidněji. Někdy je největším vyznáním lásky to, že se přestaneš omlouvat za své ticho.

Když jsem usínala, vítr se opřel do okna. Nezněl jako konec. Zněl jako mezičas, v němž se rodí to, co nespěchá. A já jsem poprvé po dlouhé době usnula bez toho, abych si v hlavě skládala rozhovory, které už nemají komu patřit.

Ráno bude světlo zase váhavé, pomyslela jsem si. Ale já už ne.

5 thoughts on “Poslední dopis z nábřeží”

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *